אמת דיברתי

0
507
אמת דיברתי

תביעת לשון הרע הינה כלי עוצמתי המאפשר לנפגע מפרסומים משפילים ופוגעניים לנקוט בהליכים משפטיים לשם השבת כבודו ופיצוי בגין הפגיעה. אלא שלעתים מוגשות תביעות לשון הרע נגד אנשים על מנת “לכוון התנהגות”. במילים אחרות באמצעות תביעת דיבה מנסה ה”נפגע” לסמן ל”פוגע” כי טוב יעשה לו יחדל מ”להטריד” אותו. בכך מנסה התובע למנוע פרסומים של ה”פוגע” או אחרים בקשר אליו. אלא שחוק איסור לשון הרע כולל בתוכו גם הגנות למפרסמים. אחת מהגנות אלה הינה הגנת אמת דיברתי

אמת דיברתי

הגנה זו נקראת גם הגנת אמת בפרסום והיא רלוונטית להליכים אזרחיים ופליליים שמכוח חוק איסור לשון הרע. כשמה כן היא, הגנת אמת דיברתי נטענת על ידי ה”פוגע”/ המפרסם, לאחר שהתובע הוכיח כי אכן פורסם כנגדו לשון הרע. לאחר טעינתה נדרש הטוען להגנה להוכיח את רכיבי טענת ההגנה. מן הסתם נדרש המפרסם להוכיח כי אכן דבריו הינם דברי אמת אולם בכך לא די. על המפרסם להוכיח את רכיב השני של הגנת אמת דיברתי והוא כי קיים עניין ציבורי בפרסום. עניין ציבורי משמעו כי קיים אינטרס ציבורי מובהק בפרסום הפוגעני. כך למשל בעניינים הנוגעים לתפקוד גופי שלטון, נבחרי ציבור, אנשים הממלאים תפקידים ציבוריים ועוד. מאידך הגנת אמת דיברתי יכולה להיות רלוונטית גם בתביעות המוגשות ע”י אנשי עסקים פרטיים אולם שעניינן הוא בעניין ציבורי. כאשר קיימת מחלוקת באשר לעניין הציבורי, נדרש להכריע בסוגייה זו בית המשפט ולקבוע האם אכן קיים אינטרס ציבורי או לאו.

רוב הטוענים להגנה הינם אנשי תקשורת, עיתונאים, כתבי טלוויזיה תחקירנים ודומיהם העוסקים בעניין ציבורי בעל חשיבות רבה ונתבעים בשל כך.

משרד אברהם טל

תביעת לשון הרע הינה כלי חשוב לצורך שמירה על זכויות הפרט והאזרח. אולם מאידך תביעת לשון הרע יכולה להוות כלי להטריד ולהפחיד, בין היתר את שומרי הסף וכלבי השמירה של הדמוקרטיה. משרד אברהם טל מתמחה בתחום לשון הרע ובכלל זה בניהול הגנות, לרבות הכנת אמת דיברתי, מתביעות לשון הרע. המשרד נחל הצלחות רבות בהעלאת טענות הגנה אלה והוכחתן.